Carpe diem

Det är vårväder ute men svinkallt. Egentligen tänkte jag ta en lång promenad. MEN så kände jag att gu så underbart det skulle vara att bara ligga inne och gosa ner sig i soffan ensam. Lite OC och lite tvblask bara. Bellus & jag tog en sväng ner till willys efter lunchen. Handlade lite smått & gott. Gick omkring där och bittrade oss över varför man inte bara kan äta vad man vill och ändå ha hoootiish kropp, orka tänka på va man äter resten av liiiivet. Huhu. Hemskt! Vi hittade iaf en youghurt glass i sån där bytta som alla skådespelar tröstäter ur på film. Det är äkta mysfaktor, sitta nerbäddad framför tv`n med glass. O denna är dessutom mkt nyttigare än vanlig glass. Hoppas den är god nu bara, knäckande annars! annars blev fullkorn, grönt, light , frukt och tråk i resten av kassen.

foodstore

Har pratat i telefon med ett antal människor nu. Diskuterat allt vad hälsa och kost heter. Ärligt, förr i tiden va människor inte så tjocka som de är nu (alltså nu syftar jag typ 10år tebax) är de inte så att alla jävla dieter, lightprodukter hit och dit gör oss tjocka? Jag börjar tro att det inte är lönt att vara SÅ här besatt av VAD man ska äta. Ät vanlig husmanskost och använd ditt sunda förnuft när du är inne på att äta clubtoast för 3e gången på en vecka. Lr? Själv är jag SLAVISK när det gäller mat, trycker inte i mig något onyttigt alls på veckodagarna. Men jag borde ärligt vara smalare än vad jag är med tanke på hur jag följer allt till punkt och pricka. Man kanske bara ska lägga ner det här (för helvete va tidskrävande det är....) och använda sitt förnuft. Ta en portion och tryck inte i dig MÄNGDER och inte flera dar i veckan. Alltså snälla, ge mig era åsikter. Jag blir GALEN!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hitta en balans.. behöver ju inte överdriva, ska ju ändå leva så resten av ditt liv! (är de tänkt iaf)

2008-03-04 @ 18:20:17
Postat av: Emma

Helt ärligt tror jag mycket sitter i psyket. Just att man är besatt och inte har andra tankar i huvudet än kalorier och fettförbränning gör att man inte går ner i vikt. En sund inställning utan att hjärnan går på högvarv tror jag hjälper.. eller jag vet att det hjälper, så var det för mig alla fall.
Reeeelax...

2008-03-04 @ 18:42:02
Postat av: Jimmy

Bra tänkt! =) Förr i tiden va ju alla ute o rörde sig mer som barn.. Nu sitter dom inne o spelar dator o slappar typ.. Sen gör ju lightprodukter att man blir mer sötsugen vilket inte är så bra om man ska kämpa på med dieter o allt sånt! Allt handlar ju om att äta rätt o röra på sig.. så länge du gör det tror jag det är rätt lugnt.. =) Cykla istället för bil, frukt o nötter istället för godis..

2008-03-04 @ 19:27:07
Postat av: Sara

jag fattar inte hur du orkar, jag älskar mat så jäkla mycket och trycker i mig både det ena och andra huvudsaken är att man rör på sig tycker jag=)Ät det du tycker är gott, finns ju massa goda saker oxså...

Postat av: V

Det sitter nog i huvudet. Jag äter typ bara nyttigt.
Och vill "kunna" äta normalt men det är svårt.

2008-03-04 @ 21:50:09
URL: http://wersen.blogg.se/
Postat av: Emma

Att lightprodukter inte innehåller lika många kalorier eller socker är inge konstigheter, men skeptiker säger ju att bara för att det inte innehåller samma sorts "dåliga" egenskaper betyder det inte att det inte finns andra ämnen i som är dåliga eller som gör att du går upp (eller i vilket fall inte går ner).

Sen är det ju olika för alla, vissa får mer sötsug av sötningmedel, för andra funkar det utmärkt. Alla har ju olika svårt att gå ner, det finns ingen universalmetod som funkar för alla. Räckte det att äta "nyttigt" tror jag fler skulle vara smalare. Jag bland annat. Jag har testat allt förutom att svälta mig.
I ditt fall tror jag det är att din kropp har vant sig, till slut kommer alla till en punkt när det tar lite stop och för vissa stannar viktnedgången upp ett tag på vissa områden. Du kanske måste ändra något, sänka ditt kolhydratsintag ytterligare eller kanske ha en paus från dietandet helt i någon vecka eller två för att sedan chocka kroppen igen, eller börja träna på något nytt sätt. (inte för att det behövs ;-) )

Om man väl gått ner sån vikt man lagt på sig under en viss ohälsosam period är ju inte chansen så stor att man går upp det igen bara för att man slutar köra stenhård diet, då krävs det nog för dom flesta att man slutar bry sig igen.
Jag tror det är bra att vara lite fanatisk till en början men att allt eftersom tagga ner så det inte går för långt.

kisse =)

2008-03-04 @ 22:04:34
URL: http://sirikit.blogg.se
Postat av: jess

håller med emma med att det kan vara bra att vara lite fanatiskt i början, och att kanske överdriva lite om man vill att nåt skall hända snabbt. men samma sak som jag läst att du skrivit tidiagre så orkar ju ingen hålla på att banta/dieta för eveigt. eller ja man kanske pallar det. men tar mycket på psyket. för jag vet hur det är, allt handlar om man och nya recept. man planerar hela tiden, allt för att hålla kontrollen. och en sak som du skrev bra i inlägget, och som du borde tänka mer på är ju vanlig mat/husmanskost har ju aldrig varit onyttigt. i lagomt intag. det spelar nog inte såp stor roll vad du äter. bara du kombinerar och rör på dig. du verkar ju inte äta så mycket potatis och pasta nu. men egentligen (om man boprtser från alla morderna dieter) när blev potatis onyttigt? och pasta. pasta och träning är bra kombination! jag tycker du ska äta det du känner för, med lite eftertanke och sunt förnuft. men vill du ha potatisgratäng och fläskfile en onsdag efter träningen. why not?

2008-03-04 @ 22:16:57
Postat av: johanna

håller med. att äta nyttigt är aldrig fel. jag tycker däremot att man inte ska styras av vad man INTE får äta. ät vad du vill med sunft förnuft och lagomt mycket. du verkar ju träna endel, så du behöver ju inte tänka lika mycket på vad du äter eller. det är ju skillnad om man inte förbränner så mycket, då kanske man måste tänka mer på maten. men du borde ju istället känna, fan va gött att jag tränat som fan idag. då kan jag unna mig nåt extra gott. håller helt med, husmanskost har funkat i sååå många år. varför skulle det inte funka nu? vill du ta en toast, varför inte. vill du äta sallad, ät sallad. tänk inte för mycket. när det funkar ändå så funkar det ju verkligen. utan att allt måste krettsa runt maten.

2008-03-04 @ 22:20:41
Postat av: Alexzandra

Sara: First of all, du kan inte jämföra med dig. Du är pinsmall. Ursäkta uttrycket! Men jag kan inte trycka i mig så mkt jag vill för då går jag upp i vikt. Har svårt o se att det skulle ske på dig :) tell me if im wrong?

O till resten så tackar jag så mkt för era åsikter, alla va väldigt bra och givande! Slutsatsen utav allt det här är väl att för 10år sen fanns knappt fullkornspasta, för när blev det onyttigt med köttbullar & makaroner, fiskpinnar & mos, ren jävla husmanskost?! Man va ute och rörde på sig, man kunde leka i timmar utan att ens tänka på hungern. Men att ständigt bli inpräntad med dietet och shit gör ju att man blir besatt. Det ända jag tänker på är hur jag ska planera min "mat-dag" och ibland styrs även fritiden pga detta. Det är ju hemskt, man måste ju leva! Så nu tack vare ett givande samtal med Emma så har jag kommit fram till hur det ska se ut framöver. På ett ungefär iaf. MEN fram till 1 Juni kommer de bli STRÄNG det är fortfarande beach 2008 på ingång. Men med träning, sunt förnuft och "kosten" jag körde i höstat kommer allt gå utmärkt. Thanx again, skulle antagligen legat o tjutit nu om de inte vore för er :))

2008-03-04 @ 23:12:14
Postat av: Ingrid

Det är så enkelt. Det här säger alltid min pappa till mig och det är vad jag lever efter, "gör över med fler kalorier än du stoppar i dig"

2008-03-05 @ 11:26:32
Postat av: Alexzandra

Ingrid: Ja o den har jag hört ungefär 1 miljon ggr. O de senaste 2vec har jag kört efter det "citatet" men istället fick jag i mig alldeles för lite kalorier. Jag vet precis hur man ska göra det är inte det som är problemet. Problemet är VAD man ska äta...?

2008-03-05 @ 11:36:25
Postat av: Ingrid

Haha jag äter precis vad jag är sugen på....tills jag blir mätt... så länge jag tränar hårt så går det! Vi vet ju alla att jag var en tjockis innan så det går ju faktiskt. Jag körde gi rakt igenom till att börja med och det funkar ju super bra men nu när jag tränar så hårt (och dessutom har en elit idrottsman at hushålla) så blir det mycket kolhydrater ändå

2008-03-05 @ 15:40:50
Postat av: Alexzandra

Ingrid: Det är väl där många har svårt att känna av, de fortsätter äta för att de finns. Många ggr sitter man ju o är spyfärdig efter att ha moffat godis :S INGRID DU HAR ALDRIG VARIT EN TJOCKIS! punkt slut. Men det är helt klart skillnad på dig nu. Gi, atkins or whatever jag vill försöka få det så att man själv kan känna av på sin kropp när man är mätt, när man unnat sig lite för mkt osv.. för att få det att hålla i längden ;)

2008-03-05 @ 16:04:07
Postat av: Ingrid

Jo det är sant. Det är lätt att fortsätta för att det är gott!

2008-03-05 @ 18:29:04
Postat av: Ida

Jag började efter jul att helt äta efter GI under alla dagar i veckan utom en. Det funkar jättebra. Jag har gått ned i vikt, känner mig mätt och nöjd och har energi att träna och röra på mig. Det finns mycket gott utan kolhydrater i. Sedan kör jag på att aldrig äta mig riktigt mätt, för då blir jag helt enkelt bara trött. Jag äter tills jag är nöjd, inte hungrig längre. Då njuter man mer än om man frossar i varje måltid. Men det gäller nog att hitta sin egen metod beroende på vad man själv mår bäst av. Ha det gott!

2008-03-06 @ 18:27:11
URL: http://jazzflicka.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Ida: Det där med att aldrig äta sig mätt tror jag oxå på stenhårt där med aldrig ta en gång till :-) Har ingen koll alls hur GI fungerar eftersom den "metoden" kom så pass sent så orkade jag inte sätta mig in i den. Men jag kanske kan göra det och ta lite inspiration. Har ju faktiskt tänkt köra på en i stortsett kolhydratfri-kort här från måndag. Du kanske har lite tips på bra frukostar osv?

2008-03-07 @ 09:40:45
Postat av: Ida

Till frukost brukar jag mixa frysta hallon, en kiwi, en halv banan och några matskedar youghurt. Det blir en supergod smoothie. Eller hårt knäckebröd med ett par skivor avocado på!
Just frysta hallon har jag alltid i frysen. Det är perfekt om man är sötsugen och vill småäta! Och det funkar faktiskt, sötsuget försvinner. =)

2008-03-07 @ 10:02:23
URL: http://jazzflicka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback