You can`t cheat the death ....

Martin Stenmacks fru ploppar upp i tv titt som tätt å jag syftar inte på singing bee. Jag pratar om hennes speech om att färga sverige rosa. Jag förstår ju vad hon menar. Men jag håller inte med, Rosa är numera en färg som jag kopplar samman med cancer. Vart jag än tittar så är det rosa, rosa, rosa, cancer, cancer, cancer... På jobbat har vi rosa sjalar, jag säljer rosabandetlotter så det står härliga till å varannat smycke pryds av det rosabandet. (Till råge på det så är halva min blogg babyrosa...)

Jag vill inte ha mer rosa, jag vill att de ska hitta botmedlet så vi slipper en rosa värld. Rosabandet har varit otroligt stort senaste ...2åren? Men det verkar vara mer cancerfall än nånsin. Eller är det bara att sjukdomen har fått uppmärksamhet? Oavsett vilket, så ger det mig rysningar att hela tiden omges av cancerfärgen. Varje gång jag säger - Vill du stödja bröstcancerfonden genom att köpa en lott? Så är tankeverksamheten igång igen. Å vem vill tänka på cancer hela dagarna? Så enormt mycket pengar som det kommer in pga alla rosabandetkampanjer. Är det inte dags att komma fram till något snart? Jaa, det är jätte många FLER som överlever nu än vad det va förr.. Men är det meningen att alla ska drabbas förr eller senare? Det verkar faktiskt inte bättre. Jag menar 7000-8000 Svenska kvinnor per år? Jag menar det är väl praktiskt taget alla kvinnor (i åldern 18-85år) efter ett antal år. Det känns iaf inte som att det är många som slipper undan. Å de som inte får bröstcancer får väl livmodercancer osv...

Jag är självklart evigt tacksam för att jag inte behövt uppleva detta (Peppa Peppa) Men jag tycker inte jag hör annat än cancer hit å dit och det är i lägre åldrar än vanligt, å det är många dödsfall. Jag blir fundersam.

Hur ska man leva för att motverka cancer? Vad SKA man göra å vad ska man INTE göra? VAD framkallar cancer?Gammelmormor/morfar va nykterister, rökte inte, vegetariner, bodde på landet å dolade i trädgården och cyklade vartän de skulle. Dog inte dom i cancer? Mjo. Är det avgaser/utsläpp, mobilstrålning, transfetter/light produkter, vår utseendefixering (så som solarier, tandblek,hårfärg, skönhetsop)?? That`s the question.

Har ni några tankar kring ämnet?  Det är minst sagt ett akutellt ämne så diskutera gärna liite med mig : )

Kommentarer
Postat av: bella

Been there?

Ja jag kommer resa land och rike runt! :) Har tid och pengar så det är bara att hitta någon stackars krake där nere som jag ska ha som följeslag haha!

Postat av: bella

Härligt! :) Vem åker du med då? Vad kostar kalaset?

Ja eftersom jag flyttar dit och inte åker på semester så kommer jag nog ta en dag i taget och göra det jag känner för! Tänkte iallafall åka till alla större städer! :) Så det kommer nog sluta med att jag varit i vartenda hörn av USA, så rastlös som jag är! :) haha

2008-10-13 @ 23:15:58
URL: http://buus.blogg.se/
Postat av: bella

Jag flyttar dit för ett eller två år.. Det beror helt på hur jag trivs! Ska jobba och gå på college är det tänkt så jag får se.. Allting är inte klart än men jag ska på intervju i sthlm den 23 mest för att få information osv!



Men det lät ju inte alltför dyrt det där! :) Precis, man vill ju inte åka själv direkt, och att få tag på någon som har pengar osv är ju kanske inte det lättaste alla gånger! :) Jag åker iallafall helt själv så det blir att börja om på ny kaka när jag kommer dit.. Ska bli jävligt intressant faktist..

2008-10-14 @ 10:45:53
URL: http://buus.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ska jag berätta varför min mamma fick cancer. Hon har rökt (mycket) sedan hon var 13 men tro 17 att det inte alls var ciggen! Nej utan så här går storyn, pappa har/hade lågt eller högt (vet inte ens skillnaden själv) blodtryck eller vad det heter. Eftersom han tycker om salt väldigt, väldigt mycket var han tvungen att skära ner på det så istället började vi hemma med seltin, salt utan jod. Så mamma fick cancer för hon hade för lite jod i kroppen. Nu måste hon äta medicin varje dag för att inte kola vippen och har fortfarande cancer kvar i kroppen som de inte kan ta bort för att de sitter på viktig nerver. Så är det inte det ena är det de andra:P

2008-10-15 @ 13:35:24
URL: http://iians.blogg.se/
Postat av: Kitten

orkar inte ens tänka på Cancer mer. Vet att du följt några av mina bloggar och kommer säkert ihåg tjejen som dog. De är en så jävlig sjukdom! Man ska inte behöva dö när man är 19! Även min farmor dog i cancer... Dock känner jag ingen som dött i just bröstcancer. Hoppas verkligen dom hittar något mot detta snart.

2008-10-15 @ 17:06:29
URL: http://littlemisspussy.blogspot.com
Postat av: Alexzandra

Ingrid: Tack för att du lättar hjärtat! Å tack för att jag för första gången får svar på VARFÖR någon får cancer, bortsett från rökning å för mkt sol. Pappa försökte tydligen få mamma att byta ut det vanliga saltet mog seltin när jag va mindre, det tackar vi för att mamma inte gjorde :) Det kvittar hur man lever så är det nånting man gör fel.



Kitten: fan va du byter bloggadress slyna, letade ju som en tok efter den igår :) Jag följde aldrig den tjejens blogg men jag blev hela tiden länkad till den via andra bloggar. Det är otrolig orättvist därför man blir så knäckt när yngre dör i cancer. Man kan tänka sig in mer i situationen då tror jag.

2008-10-15 @ 19:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback