- Veckans smalmat -



Det blev ett himla bakmission. Brödet som skulle förberedas 6h innan hade även jästider och grejer så vi sparade det tills idag. Men när jag gick upp ur sängen för en dryg timme sen så luktade det redan nybakat bröd i hela huset. Så med andra ord hade mamma varit uppe med tuppen och gjort klart allt. Inte mig imot, jag fick ta del utav reslutatet. Gottans! Lingon - och krossbullar, som hämtat från bageriet. Lätt att bli bortskämd när man vaknar upp till doften av nybakat : ) Scones i alla ära (som enbart är gott när de kommer direkt från ugnen) dessa va ju STEGET gudomligare.

Receptet: Only for U Juliiia, hehe.

4dl Vatten
1dl rågkross
1dl vetekross
1dl havrekli
1dl linfrö
2dl lingonsylt
5dl vatten
2 paket torrjäst
1msk salt
8dl rågsikt
9dl vetemjöl

Tillsätt 1dl russin om så önskas. Vi körde utan :)

1. Blanda 4dl vatten, rågkross, vetekross, havrekli, linfrö, lingonsylt (russin) Täck över och låt stå i rumstemeratur minst 6h.

2. Koka upp 5dl vatten och häll över krossblandningen. Temperera till 45-50grader. Blanda torrjästen och rågsikt och arbeta ner den i blandningen.

3. Tillsätt salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta till en smidig deg, 5min i maskin eller ca 10min för hand. Låt jäsa under handduk 40min.

4. Ta upp degen och dela den i 2 delar. Baka ut varje del till en lång rulle. Skär varje rulle i 13 bitar. Lägg över bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa yttligare 30min.

5. Under tiden kan ni sätta på ugnen på 225grader. Grädda mitt i ungen i 10-12min.

Ca 160kcal per bulle.
Varav knappt 2g fett.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Dom såg goda ut babe;)

2009-02-10 @ 15:48:33
Postat av: Jenny

Mitt namn kom inte me:(

2009-02-10 @ 15:49:01
Postat av: Elin

Du verkar ha fullt upp med anonyma komentarer här ser jag =/ all folk orkar. Aja tänkte bara säga att de verkar vara riktigt smarriga bröd, måste jag prova o baka =) ha de bra tjejen. Förresten måste bara fråga om du lekte med Madde Salmi när du va liten??

Postat av: Alexzandra

Elin: Ah det va gott, tog dock sin lilla tid :) Ah vi lekte en del under min uppväxt i rosendal, why? Ha det gott du oxå! Kram.

2009-02-12 @ 20:25:38
Postat av: Julia

thank u snygging ;D



mamma får langa hit kokosyoughurt, finns ej i gbg :(

2009-02-13 @ 13:26:34
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: Elin

Jo, jag o Madde lekte endel vi med som små o de va en tjej som va med oss då o då som hette Alex, så jag funderade på om de va du =) ha en bra alla hjärtans dag! kram

2009-02-14 @ 12:09:54
URL: http://studentelin.blogg.se/
Postat av: Alexzandra

Elin: Mycket möjligt, tror inte Madde umgicks med någon annan alex än mig :) Gick inte ni i samma klass? Ha en superfin alla hjärtans dag du med! Kramar

2009-02-14 @ 14:54:37
Postat av: Elin

Jodå de gjorde vi =) vi lekte rätt mycket, vi va ju "bästisar" ett tag där haha! aja ha de gott =)

2009-02-15 @ 18:31:23
URL: http://studentelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback